Edukator filarem włączenia społecznego w edukacji dorosłych
Program: Erasmus+
Sektor: Edukacja osób dorosłych
Akcja 2. Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk
Tytuł projektu: Edukator filarem włączenia społecznego w edukacji dorosłych
Numer projektu: 2021-1-PL01-KA220-ADU-000035239
Okres realizacji: 02.2022-01.2024
Projekt realizujemy w partnerstwie z EDU SMART z Irlandii oraz AESD z Rumunii.
Nasz projekt zainspirowany jest dwiema obserwacjami. Po pierwsze, istnieje wyraźna potrzeba zwiększenia włączenia społecznego w sektorze edukacji dorosłych, w całej Europie; a po drugie, należy dalej wspierać rozwój zawodowy edukatorów, którzy są często na pierwszej linii i to od nich w dużej mierze zależy poprawa włączenie społecznego w edukacji dorosłych.
Z tego powodu projekt ma na celu poprawę włączenia społecznego w edukacji dorosłych poprzez zwiększenie kompetencji edukatorów w zakresie docierania do dorosłych, motywowania ich do rozpoczęcia i kontynuowania nauki oraz wsparcia doradczego, aby wprowadzić ich na ścieżkę uczenia się przez całe życie.
ZADANIE 1: Opis kompetencji edukatorów osób o mniejszych szansach
Zostanie on przygotowany w oparciu o model kwalifikacji rynkowych w Polskiej Ramie Kwalifikacji.
Eksperci skoncentrują się na efektach uczenia się w obszarze WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH.
W pierwszej kolejności przeprowadzone zostanie analiza danych zastanych (krajowych – PL, RO, IE i europejskich). Jej celem jest doprecyzowanie stanu wiedzy dot. znaczenia roli edukatora w poprawie włączenia społecznego w edukacji dorosłych. Analiza pozwoli także przygotować dyskusję na EPALE. Partnerzy zdecydowali się także na konsultacje założeń opisu kompetencji z ich klientami – osobami o mniejszych szansach.
- ANALIZA DANYCH ZASTANYCH Analiza danych zastanych zostanie przygotowana przez wszystkich partnerów. Będzie ona obejmować: analizę dokumentów krajowych (PL, RO, IE), dobrych praktyk z Irlandii, doświadczeń takich instytucji jak AONTAS, SOLAS czy NALA (agencje zajmujące się edukacją dorosłych w Irlandii), materiałów dostępnych na EPALE, opracowań OECD, Eurydice, Cedefop, rekomendacji EAEA oraz LLLPlatform oraz grupy roboczej ds. uczenia się dorosłych Edukacja i Szkolenia 2020, raportów Result Description (including: needs analysis, target groups, elements of innovation, expected impact and transferability potential) oraz wyników prac sieci eksperckich. Każdy partner będzie odpowiedzialny za zebranie i przeanalizowanie danych krajowych, tak aby w czasie warsztatów podzielić się wynikami. Lider skupi się na materiałach europejskich.
- 2- dniowy WARSZTAT Eksperci posiadający doświadczenie w opracowywaniu opisów kompetencji przygotują, w oparciu o wyniki analizy danych zastanych opis kompetencji. Opis kompetencji zostanie przygotowany po angielsku.
- KONSULTACJE Opis kompetencji wypracowany w ramach warsztatu zostanie przedyskutowany na EPALE (dyskusja) a także z osobami o mniejszych szansach. Każdy z partnerów przeprowadzi dyskusję na krajowym EPALE a także konsultacje z osobami o mniejszych szansach, zgodnie z metodologią określoną w czasie ww. warsztatu.
- PRZYGOTOWANIE OSTATECZNEJ WERSJI OPISU KOMPETENCJI (0,5-DNIOWY WARSZTAT) Eksperci partnerów ponownie się spotkają w celu przeanalizowania uwag zgłoszonych przez społeczność EPALE oraz osoby o mniejszych szansach. Wykonają tą pracę w czasie 0,5-dniowego warsztatu przeprowadzonego w formie zdalnej. Dodatkowo, jako część opisu kompetencji przygotowana zostanie ankieta samooceny dla edukatorów. Wraz z opracowaniem ostatecznej wersji opisu kompetencji Lider przygotuje raport z procesu przygotowania opisu.
ZADANIE 2: MATERIAŁY EDUKACYJNE DLA EDUKATORÓW OSÓB DOROSŁYCH Z MNIEJSZYMI SZANSAMI
Materiały stanowić będą istotne wsparcie w budowaniu kompetencji edukatorów i potencjału instytucji edukacyjnych w dotarciu i wsparciu osób o mniejszych szansach. Zostaną przygotowane zgodnie z najlepszymi standardami, uwzględniając specyfikę uczenia się dorosłych. Ich atutem jest ścisłe powiązanie z opisem kompetencji, stworzenie ankiety samooceny oraz modułów. Daje to edukatorom możliwość zdiagnozowania jaką wiedzę i umiejętności posiadają, usystematyzowania co już potrafią, a czego im jeszcze brakuje jeżeli chodzi o pracę z osobami o mniejszych szansach. Pozwoli to na wybór tylko tych modułów szkolenia, które są faktycznie potrzebne.
Udostępnienie materiałów po angielsku, na dedykowanej stronie internetowej ułatwi do nich dostęp wszystkim zainteresowanym. Pracę nad materiałami edukacyjnymi podzielono na:
- OPRACOWANIE MATERIAŁÓW Materiały zostaną przygotowane w oparciu o najlepsze standardy. Będę także uwzględniać specyfikę uczenia się dorosłych oraz ich potrzeby. Tematyka modułów jest przykładowa, wynika z doświadczeń partnerów. Ostateczne moduły zostaną ustalone po opracowaniu opisu kompetencji, ale będą uwzględniać co najmniej: 1) SPOSOBY DOTARCIA DO OSÓB DOROSŁYCH O MNIEJSZYCH SZANSACH 2) METODY I TECHNIKI PRACY Z OSOBAMI DOROSŁYMI O MNIEJSZYCH SZANSACH 3) NARZĘDZIA MOTYWUJĄCE OSOBY O MNIEJSZYCH SZANSACH DO UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
Każdy MODUŁ będzie składał się z:
- 3 podcasty – materiał w formie wprowadzających wykładów do modułu (1 podcast jako intro to Result Description (including: needs analysis, target groups, elements of innovation, expected impact and transferability potential)
- 1 tematyczna prezentacja multimedialna
- 20 kart pracy/indywidualnych
- 4 studia przypadków
- 2 infografiki
- 2 scenariusze zajęć
Rezultat pracy intelektualnej obejmie całościowo: 1 podręcznik dla trenera 9 podcastów 3 prezentacje multimedialnych 60 kart pracy 12 studiów przypadku 6 infografik 6 scenariuszy zajęć
- PRZETESTOWANIE MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH Partnerzy przygotują szkolenie testujące. Weźmie w nim udział 10 edukatorów (po dwóch edukatorów skierowanych przez partnerów oraz czterech edukatorów, którzy do tej pory nie współpracowali z partnerami i nie uczestniczyli w projektach Erasmus+). Dobór edukatorów oparty zostanie wyłącznie o kryteria merytoryczne, poziom motywacji i gotowość zaangażowania.
- PRZYGOTOWANIE OSTATECZNEJ WERSJI MATERIAŁÓW
Poszczególne tematy bloków będą wynikiem prac ekspertów i mogą ulec zmianie w stosunku do ramowej propozycji projektowej.
- SCENARIUSZ – Sekrety skutecznej pracy z osobami dorosłymi w stresujących warunkach [PDF] | [FLIPBOOK]
- PREZENTACJA – Stres w obszarze edukacji osób dorosłych [PDF] | [FLIPBOOK]
- PREZENTACJA – Utrzymywanie motywacji i zaangażowania w pracy z dorosłymi w stresie [PDF] | [FLIPBOOK]
- PREZENTACJA – Zarządzanie czasem i priorytetami w pracy z dorosłymi w stresie [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 1 [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 2 [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 3 [PDF] | [FLIPBOOK]
- PODCAST 1 – Klucz do sukcesu i efektywności – Radzenie sobie ze stresem u osób dorosłych [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 2 – Mistrzowie zarządzania czasem – jedna z umiejętności radzenia sobie ze stresem [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 3 – Stres – wprowadzenie do tematu [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- KARTA PRACY 1 [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 2 [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 3 [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 4 [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 5 [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 6 [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 7 [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 8 [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 9 [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 10 [PDF] | [FLIPBOOK]
- INFOGRAFIKA – Rodzaje stresu [PDF] | [FLIPBOOK]
- SCENARIUSZ WARSZTATÓW – NOWA WSPÓŁPRACA – Model Dynamiki Grupowej [PDF] | [FLIPBOOK]
- PREZENTCJA – NOWA WSPÓŁPRACA – Model Dynamiki Grupowej [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 1 – NOWA WSPÓŁPRACA – Model Dynamiki Grupowej [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 2 – NOWA WSPÓŁPRACA – Model Dynamiki Grupowej [PDF] | [FLIPBOOK]
- PODCAST 1 – NOWA WSPÓŁPRACA – Model Dynamiki Grupowej [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 2 – NOWA WSPÓŁPRACA – Model Dynamiki Grupowej [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 3 – NOWA WSPÓŁPRACA – Model Dynamiki Grupowej [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- KARTA PRACY 1 – Wstępne refleksje uczestników [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 2 – Pięć etapów rozwoju zespołu [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 3 – Rola lidera grupy w budowaniu zaangażowania i motywacji uczestników [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 4 – Korzyści regularnego ćwiczenia technik koncentracji [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 5 – Różnorodne ćwiczenia [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 6 – Różnorodne ćwiczenia [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 7 – Różnorodne ćwiczenia [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 8 – Grupy osób wykluczonych społecznie oraz grupy osób w niekorzystnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 9 – Atmosfera grupowa [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 10 – Zamykająca opinia uczestników po szkoleniu – zmiana? [PDF] | [FLIPBOOK]
- INFOGRAFIKA – TRUDNE ZACHOWANIA W GRUPIE [PDF] | [FLIPBOOK]
- SCENARIUSZ – Innowacyjne podejścia do edukacji i rozwoju pracy z osobami dorosłymi w niekorzystnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK]
- PREZENTACJA – Stres w obszarze edukacji osób dorosłych [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 1 – OSLOMET [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 2 – BUSINESS SCHOOL OF EASTERN FINLAND (UEF) [PDF] | [FLIPBOOK]
- PODCAST 1 – Wprowadzenie [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 2 -Techniki i narzędzia aktywizacji grupy, takie jak gry integracyjne, ćwiczenia komunikacyjne, zadania zespołowe. Gamifikacja. [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 3 – Podsumowanie najważniejszych wniosków i zaleceń dla edukatorów pracujących z osobami dorosłymi w niekorzystnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- KARTA PRACY 1 – Koncepcje i zasady innowacyjnego podejścia do edukacji dorosłych [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 2 – Proces projektowania programów edukacyjnych [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 3 – Innowacyjne metody i techniki pracy z dorosłymi w niekorzystnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 4 – Zalety i korzyści wynikające z korzystania z innowacyjnych metod i technik [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 5 – Przykłady wykorzystania innowacyjnych metod i technik pracy z dorosłymi w trudnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 6 – Przykłady wykorzystania narzędzi i technik motywacyjnych w pracy z dorosłymi w trudnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 7 – Przykłady wykorzystania konkretnych narzędzi i technik do aktywnego zaangażowania uczestników i zwiększenia dynamiki grupy w pracy z dorosłymi w trudnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 8 – Grupy o trudnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 9 – Zaangażowanie i pozytywna atmosfera w grupie [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 10 – Dywersyfikacja i społeczna integracja [PDF] | [FLIPBOOK]
- INFOGRAFIKA – CZYM JEST RÓŻNORODNOŚĆ I INKLUZYWNOŚĆ? [PDF] | [FLIPBOOK]
- SCENARIUSZ – Jak pracować i panować nad koncentracją osób dorosłych z grupy w niekorzystnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK]
- PREZENTACJA – Jak pracować i panować nad koncentracją osób dorosłych z grupy w niekorzystnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 1 – Skoncentruj się! [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 2 – Budowanie koncentracji osób dorosłych w niekorzystnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 3 – Wpływ umiejętności koncentracji w życiu osoby dorosłej – rola edukatora [PDF] | [FLIPBOOK]
- PODCAST 1 – Koncentracja w dynamicznym świecie: Budowanie skutecznych umiejętności koncentracji u osób dorosłych [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 2 – Klucz do sukcesu i efektywności [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 3 – Pokonując bariery w budowaniu koncentracji u osób dorosłych w niekorzystnej sytuacji: Inspirujące przykłady i wartościowe doświadczenia. [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- KARTA PRACY 1 – ŚWIADOMOŚĆ ZMYSŁÓW [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 2 – SKUP SIĘ [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 3 – BUDOWANIE KONCENTRACJI NA SZKOLENIU [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 4 – MAPA KONCENTRACJI – SPOSOBY RADZENIA SOBIE W TRUDNEJ SYTUACJI [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 5 – STRES – CZYNNIK ZAGROŻENIA NASZEJ KONCENTRACJI [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 6 – ĆWICZENIE WICEPREZYDENTA [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 7 – RAZEM [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 8 – KONCENTRACJA – AKTYWNE SŁUCHANIE [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 9 – KONCENTRACJA TU I TERAZ [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 10 – ŚWIADOME ODDYCHANIE – KONCENTRACJA [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 11 – MEDYTACJA [PDF] | [FLIPBOOK]
- INFOGRAFIKA – KONCENTRACJA OSÓB DOROSŁYCH – NAJWAŻNIEJSZE FAKTY [PDF] | [FLIPBOOK]
- SCENARIUSZ – FEEDBACK CZYLI INFORMACJA ZWROTNA PO SZKOLENIACH TRADYCYJNYCH I SZKOLENIACH ONLINE [PDF] | [FLIPBOOK]
- PREZENTACJA – Informacja zwrotna w szkoleniach tradycyjnych i online [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 1 – Poprawa umiejętności cyfrowych w pozaformalnym szkoleniu dorosłych [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 2 – LearnPro – wspieranie rozwoju zawodowego poprzez ciągłą ocenę i informacje zwrotne [PDF] | [FLIPBOOK]
- PODCAST 1 – Pięć aspektów kształtującej informacji zwrotnej w celu poprawy wyników uczenia się osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 2 – Znaczenie skutecznej informacji zwrotnej w edukacji dorosłych i kluczowe elementy [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 3 – Rodzaje informacji zwrotnej w edukacji dorosłych [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- KARTA PRACY 1 – Cel informacji zwrotnej [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 2 – Sumatywna a kształtująca informacja zwrotna [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 3 – Sprawdzone metody przekazywania informacji zwrotnych kształtujących [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 4 – Wyzwania i rozwiązania [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 5 – Wyzwania i rozwiązania [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 6 – Rola technologii w dostarczaniu informacji zwrotnych [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 7 – Strategie utrzymywania kontaktów osobistych [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 8 – Grupa 1: Strategie oceny skuteczności informacji zwrotnej [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 9 – Grupa 2: Strategie oceny skuteczności informacji zwrotnej [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 10 – Grupa 3: Strategie oceny skuteczności informacji zwrotnej [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 11 – Mój plan działania [PDF] | [FLIPBOOK]
- INFOGRAFIKA – Szkolenie on-line vs tradycyjne [PDF] | [FLIPBOOK]
- SCENARIUSZ – BUDOWANIE SZKOLENIA Z WYKORZYSTANIEM DOSTĘPNYCH APLIKACJI I NARZĘDZI ONLINE [PDF] | [FLIPBOOK]
- PREZENTACJA – BUDOWANIE SZKOLENIA Z WYKORZYSTANIEM DOSTĘPNYCH APLIKACJI I NARZĘDZI ONLINE [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 1 – JĘZYK, KTÓREGO NALEŻY UŻYWAĆ – Telefon do pomocy technicznej [PDF] | [FLIPBOOK]
- CASE STUDY 2 – JĘZYK DO UŻYCIA – Ćwiczenie z budowania zespołu [PDF] | [FLIPBOOK]
- PODCAST 1 – Opanowanie przejrzystości w projektowaniu prezentacji: Zasada 5/5/5 [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 2 – Podstawowe zasady uczenia się osób dorosłych [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- PODCAST 3 – Czym są kompetencje i jak je rozwijać jako podstawa do definiowania celów szkolenia [PDF] | [FLIPBOOK] | [AUDIO]
- KARTA PRACY 1 – Ocena potrzeb szkoleniowych [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 2 – Wnioski z przeprowadzonych analiz [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 3 – Określenie celu szkolenia [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 4 – Ustalanie treści szkolenia [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 5 – Ćwiczenie z odgrywaniem ról: „Dostosowanie języka do różnych odbiorców” [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 6 – Kreowanie [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 7 – Wzór oceny szkolenia (w formie pisemnej) [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 8 – Wzór certyfikatów dla uczestników [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 9 – Definiowanie trudnych uczestników [PDF] | [FLIPBOOK]
- KARTA PRACY 10 – Scenariusze radzenia sobie z trudnymi uczestnikami [PDF] | [FLIPBOOK]
- INFOGRAFIKA – Dekalog tworzenia szkolenia [PDF] | [FLIPBOOK]
Wszystkie rezultaty wypracowane w ramach niniejszego projektu udostępniane są na zasadzie otwartych licencji (CC BY-SA 4.0 DEED). Można z nich korzystać bezpłatnie i bez ograniczeń. Kopiowanie lub przetwarzanie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione. W przypadku wykorzystania rezultatów niezbędne jest podanie źródła finansowania oraz jego autorów.